atlantic-odyssey.reismee.nl

voorbereiding 2

Even wat nadere uitleg over de Atlantic Odyssey. Deze reis wordt uitgevoerd door de "Plancius". Dit schip is in 2009 van oceanografisch onderzoeksschip omgebouwd tot expeditie cruiseschip. Het is zeker geen luxe cruiseschip maar comfortabel en goed uitgerust om actieve en educatieve reizen mee te maken. Het schip is ook verstevigd tegen ijs. In onze winter (november - maart) maakt de "Plancius" reizen naar het antarctisch schiereiland en omringende eilanden vanuit Ushuaia, de zuidelijkste stad in Argentinië. Na afloop van het seizoen vaart het schip terug naar de thuishaven in Vlissingen waar in onze zomer (juni - september), trips naar het noorden en dan met name Spitsbergen worden gemaakt. De terugreis van Ushuaia naar Vlissingen wordt de Atlantic Odyssey genoemd. Sinds een 15-tal jaren wordt deze reis aangeboden en het is voor met name vogelaars een unieke kans om zeldzame zeevogels te zien en te fotograferen en enkele eilanden aan te doen waar je normaliter nooit kunt geraken. Deze eilanden hebben daarbij ook vaak nog een unieke avifauna. Behalve vogels worden tijdens deze trip ook veel zeezoogdieren gezien en kunnen we genieten van schitterende landschappen. Vanuit Ushuaia varen we via de Drake Passage langs de rand van het Antarctische schiereiland, dan door naar South Georgia, Gough Island, Tristan Da Cunha, St. Helena waar ik ook het graf en verblijfplaats van Napoleon ga bezoeken, Ascension en uiteindelijk komen we op dag 34 aan op Cabo Verde. Het is een trip van ongeveer 10.000 kilometers op zee en we varen van het koude vaak stormachtige Antarctica naar de hete, tropische gebieden aan het eind van de reis. Oceanwide Expeditions, de organisatie die de "Plancius" inzet voor de verschillende reizen, heeft aangegeven dat de Atlantic Odyssey van 2018 voorlopig de laatste zal zijn. Voor mij een extra reden om nu aan boord te gaan.




Reacties

Reacties

stijn

dag Henk,

veel plezier! Ik verwacht natuurlijk wel wat mooie plaatjes van o.a. de grijsbuikwipstaart en de patagonische kokmeeuw.

gr stijn

Ben Dielissen

Beste Henk, ik had graag meegegaan maar moet helaas werken zoals je weet ... ik zie je vast en zeker aan het einde van jouw vaartocht in Praia Kaapverdië waar ik opstap om dat laatste stukje naar Vlissingen te doen. Ik verblijf tegen die tijd in het VIP Hotel. Ik wens je een fantastische reis met goeie soorten! Ik denk aan je, ik volg je blog en hoop je te zien in Praiha. Hee, het beste en ook een hartelijke groet en een hele fijne tijd gewenst van Letta.

Wil van Tongerlo

Dat beloofd wat Henk. Fantastisch om jouw belevingen te mogen meemaken. Ik wens jou een fantastische reis en behouden vaart.

Hans

Ha Henk,
Goede reis ! Had zeker het eerste stuk mee willen doen !

Carmen Maatman

Goede reis Henk, leuk zo’n verslag

Andre

Hee Henk mooi reis. en alvast goede vlucht. Ik ga je zeker volgen grote Broer :)

Tom Visbeek

Er staat je nog veel te wachten, lees ik. Geniet ze

Sylvia

Fijn om zo te kunnen meegenieten van jouw en jullie expeditie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!