atlantic-odyssey.reismee.nl

Ushuaia - Tierra el Fuego N.P.

23 maart. vrijdag om 21.00 uur vlieg ik vanuit Amsterdam met KLM naar Buenas Aires, waar ik om 07.00 uur in de ochtend van 24 maart aankom. Na 3 films en wat dutten niet echt fit maar mijn reis is eindelijk begonnen. Na het ophalen van de bagage, snel door de douane. Daarna met een luxe shuttle bus naar het andere vliegveld gereden (1 uur), waar vandaan ik doorvlieg naar Ushuaia. Mijn plan was om de bagage in een Bagagekluis te dumpen en dan een aantal uren te gaan wandelen en vogelen in een nabijgelegen natuurreservaat. Costanera Sur. Maar dat ging niet door omdat er geen bagagekluizen waren. Nu lag dit vliegveld pal aan de kust dus ik ben met al mijn bagage op de balustrade langs het strand gaat zitten en heb daar een tijdje rondgehangen, kijkend naar de 10-tallen vissers. Het was heerijk weer ongeveer 26 graden. Om 15.00 uur met Aerolineas Argentinas doorgevlogen naar Ushuaia waar ik om 19.00 uur arriveerde. Laurens Steijn pikte me op op het vliegveld met de huurauto die hij voor 3 dagen had gehuurd. In het hotel ontmoette ik Ellen en Ricardo, 2 andere vogelaars die meegingen op de Atlantic Odyssey. Na wat gegeten te hebben viel ik als een blok in slaap.

24 maart. Na het ontbijt om 07.00 uur reden we naar het nabijgelegen (15 km) Tierra del Fuego N.P. Het weer was niet best; winderig, bewolkt en vrij koud. Bij het binnenrijden van het park hadden we het geluk dat een Magellanic Woodpecker over de weg vloog. Jammergenoeg konden we deze superspecht niet terugvinden. Andere stops in het park leverde soorten op zoals Thorn-tailed Rayadito, Austral Thrush en Austral Parakeet. White-throated Treerunner liet zich kort maar goed bekijken. Bij het bezoekerscentrum kwamen we een andere Nederlandse vogelaar, Ies Goedbloed tegen. Hij tipte ons voor een groepje Spectacled Ducks die we even later inderdaad in de kijker kregen. Het weer was ondertussen verrassend omgeslagen. Geen wind, aangename temperatuur en zonnig. Met Ies spraken we af dat we later op de dag een poging voor de zeldzame White-bellied Seedsnipe zouden doen bij de Garibaldi pas. We vogelde nog een uurtje in het park en in een mooi valleitje vonden we Tufted Tit-Tyrant, Chilean Elaenia, Patagonian Sierra-Finch, Fire-eyed Diucon en best of all een Patagonian Tyrant. Enkele Condors waren ook in beeld. Wel vrij ver weg maar fraai in het landschap. Daarna reden we via Ushuaia naar de garibaldi Pas. Samen met ies en Laurens begon ik aan de steile klim naar de kale helling waar de seedsnipe voorkomt. Eerst steil omhoog door een bos, langs een stroompje totdat we eindelijk op de kale hellingen met schaarse lage begroeiing en enkele sneeuwplekken uitkwamen. een pittig tochtje. Hier verspreidden we ons en begonnen we onze zoektocht. Het was uiteindelijk Ies die een groepje van 3 vogels vond. Helaas voor Laurens en vooral voor mij moest ik nogmaals een hele steile helling opklimmen naar de plek waar Ies zich bevond. Toen we uiteindelik boven waren duurde het niet lang voordat we de vogels terug hadden gevonden. Eerst waren ze nog wat schuw maar even later liepen ze ongestoord vlak voor ons te fourageren, waardoor we ze schitterend konden bekijken en fotograferen. Wat een supersoort! Er zijn 4 soorten seedsnipes in zuid-amerika en dit is mijn laatste en meest zeldzame. Na dit succes daalde we weer af, waarbij we ook nog een groep White-bridled Finches vonden. Op de terugweg naar Ushuaia maakte we nog een stop bij een vuilnisstort waar we honderden Chimangos, Southern Crested Caracaras, 3 Back-chested Buzzard-eagles en best of all een 10-tal White-throated Caracaras zagen. Toen was het tijd voor een biertje.Wat een geslaagde dag.

Reacties

Reacties

Jan Vermeulen

Henk het is veel jaar geleden dat ik op Vuurland ben geweest. Soorten klinken bekend in de oren.
groeten, Jan

Wil van Tongerlo

Mooi Henk dat je op de eerste dag al een trofee binnen hebt.

Resi Damhuis

Pittige start, Henk, met mooi resultaat! En niet alleen dat biertje, bedoel ik

Letta

Mooi verslag Henk. Het extra klimmen werd toch beloond. (goede conditie ?)

Wiel Poelmans

Goede actie Henk die White-bellied seedsnipe! Beetje jaloers...

Ben Dielissen

Zelfs al ben ik daar nog nooit geweest was dit zeer herkenbaar... jouw volharding in het vinden van je doelsoorten! Mooi!

Marc Stoelinga

Geniet ervan Henk,
eerste Seedsnipes gevonden, mooi hoor. Altijd goed. Mooie vogeltjes die Seedsnipes.
Top, ze maken alleen zo'n raar geluid.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!