atlantic-odyssey.reismee.nl

pampas van Patagonia - Beagle Channel boottocht

26 maart. Vandaag reden we na een vroeg ontbijt door de bergen naar de pampas in de buurt van Rio Grande. Toen we bergen uitreden ontvouwden zich de eindeloze pampas (graslanden) van Patagonia zich voor ons. Eerst vogelden we een tijdje aan de monding van de Rio Grande, waar op de uitgestrekte slikvlakten zich honderden steltlopers bvonden. Zeker een paar honderd Hudsonian Godwits, waarvan velen in zomerkleed. En dan te bedenken dat ze binnen enkele weken de tocht gaan maken van hier via o.a. Texas naar hun broedgebieden in het verre noorden in Alaska. Verder Two-banded Plovers, White-rumped Sandpipers, Magellanic Oystercatchers en een enkele Rufous-chested Dotterel in winterkleed. Adulte Dolphin Gulls, een prachtig meeuwtje, lieten zich prachtig fotograferen. Tijdens onze tocht over een dirt road, dwars door de pampas, kwamen we regelmatig groepen Guanacos (een soort lama) tegen, Patagonian Grey Fox, groepen Ashy-headed Goose, Upland Goose maar helaas geen Ruddy-headed Goose. Wel enkele groepen Rufous-chested Dotterels, Tawny-throated Dotterels, enkele Least seedsnipes en een grote groep Patagonian Yellow-finches. Het was de hele dag al zwaar bewolkt maar op de weg terug begon het steeds harder te regenen en was pas laat in de avond dat we aankwamen in Ushuaia.

27 maart.Ik had de anderen overgehaald om vandaag een boot trip te maken in de Beagle Channel, met name ook op kans te maken op het waarnemen van de zeldzame Blackish Cinclodes op een van de rotsige eilandjes in de channel. Het werd een schitterende tocht. Het had gevroren 's nachts en het was een schitterende zonovergoten morgen. Koud, bijna windstil en prachtig, helder zonlicht. De bergen rond Ushuaia waren bedekt met een laag verse sneeuw. Om 09.30 vertrokken we uit de haven voor onze tocht door de Beagle Channel. Onderweg gaf de kapitein allerlei uitleg over de geschiedenis van Ushuaia en de Beagle Channel en over de natuur in het gebied. Tijdens de trip de eerste waarnemingen van Magellanic Penguin, Southern Giant Petrels, Black-browed Albatros, Southern Fulmar, South American Terns, Chilean Skua en Sooty Shearwater. We bezochten enkele eilandjes met daarop Sea Lions, veel Imperial Shags, Rock Shags en enkele Sheatbills oftewel zuidpoolkippen. Deze "kippen" landden zelfs bij ons op de boot en lieten zich van enkele meters bekijken en fotograferen. En bij het laatste eilandje waarop een vuurtoren stond en waarvandaan we terug zouden varen ontdekten we een Blackisch Cinclodes. Missie geslaagd. Op de terugweg zagen we nog 2 Franklin's Meeuwen en om 12.30 uur waren we terug in Ushuaia. Ondertussen was het weer opnieuw snel veranderd. Van het schitterende zonnige weer naar bewolkt en winderig. Zit nu aan de lunch nog wat na te genieten en dit verhaaltje te schrijven. Vanmiddag nog wat plekjes rond de stad aandoen. Hoorde dat waarschijnlijk De Plancius vanavond laat in de haven aankomt.

Hans Westerlaken

Ies ga je niet bijhouden, Henk. Heeft dit najaar nog de Kustmarathon van Westenschouwen gelopen !

Beagle Channel is een mooie warming-up !

vital van gorp

leuke waarnemingen

Frans

Wat een super start van je reis!

Sylvia Okkerse

Dit lijkt me een droomreis en dan ook nog met mooi weer.Blijf genieten Henk!