atlantic-odyssey.reismee.nl

Antarctische Convergentie

5 april tot 9 april.Gedurende deze 5 dagen stoomden we op door de atlantic in noordelijke richting van South Georgia naar het eiland Cough. Op 6 april passeerden we de zogenaamde Antarctische Convergentie, de overgang van antarctische wateren naar sub-antarctische wateren. terwijl de temperatuur op 5 april overdag 3 graden was, liep deze op 9 april al op naar 15 graden. Gedurende deze 5 dagen op volle zee hadden we meestal de wind in de rug en mochten we op 6 april en op 8 april van de kapitein niet op de meeste dekken vanwege de harde wind. Ik stond dagelijks de meeste uren op het dek, zeevogels te bekijken en met name ook te fotograferen. Er waren constant vogels te zien en soms in ongelooflijke aantallen. Om even een impressie te geven het volgende rijtje: Atlantic Yellow-nosed Albatros, Wandering Albatros, Tristram Albatros, Shy/Salvin's Albatros, Black-browed Albatros, Sooty Albatros, Light-mantled Albatros. In totaal 9 soorten Albatrossen waargenomen. Verder Northern en Southern Giant-Petrel, Atlantic Petrel, Kerguelen Petrel, Great-winged petrel, Soft-plumaged Petrel, White-headed Petrel (zeldzaam, 7 exx.), Broad-billed Prion, Antarctic Prion, Grey Petrel, White-chinned Petrel, schitterende Spectacled Petrels, Sooty Shearwater, Subantarctic Little Shearwater, Great Shearwater, Wilson's Storm-Petrel, Grey-backed Sorm-Petrel, Black-bellied Storm-Petrel, White-bellied Storm-Petrel en 2 soorten Diving-Petrels. Alle soorten ook in grote aantallen en mooi gezien. Grappig was ook dat 4 Koereigers midden in de atlantic en op duizenden kilometers van land op onze boot een goed heenkomen zochten. Ik denk niet dat ze het anders gered zouden hebben. Waarnemingen van zeezoogdieren vielen wat tegen. 2 soorten dolfijnen, Southern Right Whale, enkele Orca's en een soort Beaked Whale. De sfeer aan boord is verder prima. Veel fanatieke vogelaars en dus wordt er veel gekletst over vogels en vogeltrips. Veel mensen hebben bijvoorbeeld ook de pacific odyssey gedaan vanuit Nieuw Zeeland of met de Plancius al trips naar Spitsbergen gemaakt. Regelmatig leuke lezingen over o.a. determinatie van zeevogels en zeezoogdieren en de geschiedenis van de verschillende eilanden die we aandoen tijdens deze trip. Zoals gezegd is de organisatie aan boord bijzonder goed en het is verbazingwekkend dat de kok in staat is om dagelijks zo'n gevarieerd en smakelijk menu op tafel te toveren. We zijn vanavond aangekomen bij het eiland Cough. Het was indrukwekkend hoe dit ruige eiland met zijn steile rotshellingen ineens opdook midden in de atlantic. Helaas hadden we windkracht 10 met uitschieters naar 13!! bij het eiland waardoor een zodiac cruise onmogelijk was. Het eiland is een restricted natuurreservaat en landingen op het eiland (als dat al mogelijk zou zijn) zijn niet toegestaan. Hopelijk is de wind morgenvroeg zodanig afgenomen dat we met de zodiacs langs de kust kunnen varen. In de schemering zagen we werkelijk duizenden zeevogels vanuit zee , hoog in de lucht, naar de hellingen op Cough vliegen. Indrukwekkend schouwspel en te vergelijken met het uitvliegen van vleermuizen in de schemering vanuit de grotten waarin ze overdag verblijven maar dan in omgekeerde volgorde. De Plancius ligt nu voor anker net buiten de kust van Cough, terwijl ik dit verhaal zit te tikken in de lounge van de boot. Zeker is dat ik morgen bij het eerste licht weer op het dek sta!

Letta

Prachtig Henk!!

Jan Vermeulen

Inderdaad indrukwekkend de aantallen zeevogels.

Ben

Hoi Henk, kan het kloppen dat de de route op de kaart niet werkt? Lijkt me leuk om te zien hoe je vaart.

Henk Hendriks

Hoi Ben,

Klopt. Lukt me niet om die kleine eilanden op de kaart vast te leggen.

Gr.Henk