atlantic-odyssey.reismee.nl

Ontmoeting met een albatros.

Op 7 april stond ik samen met een Engelse en Amerikaanse vogelaar op het achterdek van de Plancius. Ergens tussen South Georgia en Cough Island, midden op de atlantische oceaan en duizenden kilometers van enig vasteland. Er hing al een tijdje een adulte Wandering Albatros (Reuzenalbatros) achter de boot. Op een bepaald moment kwam deze vogel steeds dichterbij, tot hij op ooghoogte, op minder dan 5 meter, hangend in de wind ons enkele lange seconden recht in de ogen keek voordat hij met zijn spanwijdte van 3.60 meter langzaam naar de zijkant van het schip afboog. Echt een magisch moment en ik hoorde die Amerikaan langzaam uitblazen en zachtjes " wow " uitbrengen. Dat doet me denken aan de uitspraak die een bekende Amerikaanse vogelaar/dichter, Robert Cusham Murphy in 1912 deed: " I now belong to a higher cult of mortals for I have seen the Albatros". Deze uitspraak hangt in het kleine museum van Grytviken op South Georgia bij een prachtig geprepareerde Wandering Albatros van 10 jaar oud die op een dag dood, zittend in het gras werd gevonden. Deze uitspraak geeft goed het gevoel weer wat ik had na de waarneming/ontmoeting met deze albatros.

Reacties

Reacties

Resi

WOW!!

Marij

Wat een bijzondere ervaring, Henk!

Letta

Geweldig zo mooi!

Ben Dielissen

Dat gevoel herken ik een beetje Henk, toen ik in de zomer van 2013 werd "aangeraakt" door twee Lammergieren op de Er La Shan Pass. We hebben een fantastische hobby en we vervelen ons nooit ook al ben je in de middle of nowhere! Waar sta je het best op de boot? of zwerf je steeds wat rond. Donderdag aanstaande vlieg ik naar Kaapverdië om een ruime week te "wachten" op de Plancius. Ondertussen moet jij maar eens goed woordje voor mij (en vele anderen) doen of ze er niet over willen nadenken om over een jaar of 3(?) deze trip nog eens dunnetjes over te doen...nog even en ik kom jullie zwemmend tegemoet!

Hans

Fantastische vogels ! Ooit eentje met de hand gevoerd in Kaikoura; ook een onvergetelijk moment !

Margriet

Wat een geweldige ervaring!
Een Engelse dichter ( ben effe de naam kwijt ) heeft een fantastisch gedicht geschreven over the albatros .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!