atlantic-odyssey.reismee.nl

op weg naar St.Helena

14,15,16 en 17 april. We varen op volle kracht 4 volle dagen en nachten naar St.Helena. De eerste dagen zien we nog een paar albatrossen en pijlstormvogels maar die nemen snel in aantal af. De laatste pijlstormvogel die we zien is de Spectacled Petrel. Dan komen we in een soort woestijnzone in de oceaan terecht. De watertemperatuur stijgt tot 25 graden, de buitentemperatuur tot een aangename 25-28 graden, weinig wind en onbewolkt. Weinig wind en weinig voedsel en dus weinig vogels. We zien 4 tot 5 vogels gedurende een hele dag zoeken op zee. Voordeel is wel dat je nu rustig kunt douchen en niet zoals tijdens de eerste dagen dat je wanneer het schip zijwaarts overhelt tot 40-50 graden je stevig moet vastgrijpen aan de strategisch geplaatste wandbeugel in de douchecabine, teneinde te voorkomen dat je door de badkamer wordt gekatapulteerd. Het is wel een heerlijke relaxte fase tijdens de reis en je ziet steeds meer mensen in korte broek en sandalen aan het dek verschijnen. Net een echte vakantie. Wel leveren deze dagen een paar zeldzame zeezoogdieren op, zoals Dwerg Potvis, Blanvilles Beak Whale en Strep-toothed Beak Whale. Ik had nog nooit van deze beesten gehoord maar de zeezoogdieren speciaisten aan boord waren erg enthousiast en dat werkt aanstekelijk. De vogelfotografen stappen over naar het fotograferen van vliegende vissen. na een paar dagen verschijnen de eerste Red-billed Tropicbirds, Madeiran Storm-Petrels en Bulwer's Storm Petrels. op 17 april zien we prachtig een groep van zeker 50 Pilot Whales vlakbij de boot en een aantal Noordse Sterns ploeterend op weg naar hun broedgebieden in de arctic. Wat een prestatie. We hebben ook een aantal zeer spectaculaire zonsondergangen vanaf het topdek van de boot

18 april.Bij zonsopgang sta ik al met een aantal vogelaars aan dek omdat we St.Helena snel naderen. het aantal vogelsoorten neemt snel toe. In korte tijd noteren we Bruine en Zwarte Noddy, Bruine Gent en Maskergent, Madeiran Storm-Petrel, Red-billed Tropicbird en als beste van allemaal de Fairy Tern (Opaalstern) een nieuwe soort voor mij. Net als ik naar beneden wil gaan voor het ontbijt wordt er van de boeg geroepen: " Whale Shark"! Iedereen stormt naar het bovendek en dankzij knap manouvreren van onze kapitein krijgen we de komende 20 minuten prachtig de Whale Shark (Walvishaai) in beeld. Op een bepaald moment hang ik praktisch boven het beest dat vlak onder de oppervlakte zwemt met alleen zijn grote rugvin boven water. Ik kan zelfs de spots boven op zijn rug goed waarnemen. Nooit verwacht dat ik dit prachtige beest zo mooi zou zien. later in de morgen werden we met de zodiac op St.Helena afgezet. We lopen de korte afstand naar James Town, de enige "stad" op St.Helena. In de bomen in de stad vliegen overal de elegante Opaalsterns rond. Deze geheel witte stern met grote, pikzwarte ogen en zwarte snavel broedt met name in bomen. Het legt zijn ei in een kleine uitholling op een verder kale tak. Heel bijzonder. De rest van de morgen slenteren we wat door het slaperige, rustieke James Town. Een klein, gezellig stadje met een typisch Britse uitstraling. de inwoners zijn bijzonder vriendelijk en noemen zich" Saints". St. Helena is verder natuurlijk bekend van de ballingschap van Napoleon. Deze bracht de laatste 5 jaar van zijn leven in ballingschap door op dit eiland nadat hij de slag bij Waterloo had verloren. Daarover later meer aangezien ik morgen zijn verblijf ga bezoeken. In de middag hebben we nog een excursie gemaakt naar een natuurlijk grasland in het binnenland van St.Helena waar de enige endemische vogelsoort van St.Helena voorkomt, de St.Helena Plevier of Wirebird, de nationale vogel van het eiland. De soort werd erg bedreigd maar nadat men erin was geslaagd om de wilde kattenpopulatie terug te dringen op het eiland gaat het weer beter met deze vogelsoort. Hij is van 250 exx. toegenomen tot ongeveer 550 exx. ik heb de vogel prachtig gezien en gefotografeerd. Vanavond zijn we op het vaste land gebleven en hebben een gezellige avond gehad op een terrasje in James Town. Nog steeds dik 20 graden. In het donker ben ik net teruggekeerd aan boord en tik ik dit verhaal.

Wendy

Gaaf Henk! Geniet ervan.
Groetjes Wendy

Margriet

Wat een enorme belevenis, komt niet meer goed met jou als je definitief aan land moet blijven.

Wil van Tongerlo

Geweldig dat je met kenners van andere diersoorten aan boord zit. Kunnen jullie veel van elkaar leren. En dan die walvishaai...... moet wel een heel bijzondere ontmoeting zijn geweest. Nog hele mooie interessante dagen gewenst.

Sylvia Okkerse

Wat een uitgebreide scenario aan belevenissen!Ben be nieuws naar de foto’s Hartelijke griet