atlantic-odyssey.reismee.nl

Ascension Island

21 en 22 april.We varen nu van St.Helena naar Ascension Island. het wordt steeds warmer. We zien niet veel vogels maar de waarnemingen van Bulwer's Stormvogel nemen toe en verder enkele Cory's Shearwater, Madeiran Stormvogels waarvan enkele behoorlijk in rui, Arctic Terns en Kleinste jagers. De beste vogel die ik zelf fotografeerde was een White-bellied Storm-petrel van de ondersoort grallaria die waarschijnlijk van Howe Island afkomstig is. Volgens verschillende zeevogelexperts is er nog zo weinig bekend van de verspreiding van heel veel zeevogelsoorten. Wie vogelt er nu eigenlijk op dit stuk van de oceaan waar we ons nu bevinden?! Een ander hoogtepunt was de waarneming van minimaal 7 Sperm Whales (Potvissen) die zich prachtig lieten bekijken. Een van de walvissoorten die ik zeer graag wilde zien. We hebben nu al over de 30 soorten zeezoogdieren gezien! In de middag van 22 april nemen we zeker 5 grote Lederschildpadden waar, waarvan eentje vlak naast de boot een grote kwal aan het verorberen is. Heel bijzonder om deze grootste schildpad van de wereld te zien op volle zee.

23 april.Bij zonsopgang staat iedereen op het dek als de Plancius langzaam Ascension nadert en de kapitein de boot stillegt vlak voor het kleine rotseiland, Boatswain island, vlak naast Ascension. Op dit kleine eiland broedt praktisch de gehele wereld populatie van de zeldzame Ascension Frigatebird. Nadat door verwilderde katten en ratten de soort op Ascension was uitgeroeid was dit kleine eiland nog de enige plek waar de frigatebird zich kon handhaven. Onderzoekers vertelde ons later dat een Nieuw Zeelands team erin was geslaagd om sinds 2004 de katten grotendeels uit te roeien en dat van 3 broedparen er momenteel weer 300 broedparen op het hoofdeiland broeden. Nadat de zon opkwam waren we aan het dek getuige van een schitterend schouwspel. Werkelijk overal vogels. Rondom de boot 100-en Frigatebirds, Black Noddy's, Brown Noddy's, Brown Booby, Masked Booby, Red-footed Booby, Fairy Tern, Sooty Tern, White-tailed Tropicbird en dat in grote aantallen. Indrukwekkend en dit moet een van de mooiste vogelplekken op de wereld zijn. Waarschijnlijk duurt het weer jaren voordat vogelaars hier weer getuige van mogen/kunnen zijn. Zelfs de niet-vogelaars aan boord waren onder de indruk. Op Ascension is een Britse en Amerikaanse militaire basis gevestigd. Van hieruit werden bijvoorbeeld Britse troepen gestuurd tijdens de Falkland oorlog.Dus we moesten allerlei formulieren invullen voordat we aan land mochten gaan. Onze Russische kapitein mocht bijvoorbeeld niet aan land. Eenmaal aan land maakten we een excursie naar een kolonie van minimaal 120.000 paar Sooty Terns. Ook weer heel bijzonder om hier middenin te staan en de vogels van zeer dichtbij te kunnen bekijken. We werden begeleid door enkele jonge, voornamelijk vrouwelijke, onderzoekers die hier voor enkele jaren waren gedetacheerd om onderzoek te doen aan zeevogels. Ook nog een wandeling gemaakt door een soort van tropisch bos waar alleen maar geintroduceerde tropische vogels voorkomen. Alle andere endemisch voorkomende soorten zijn in de loop van de jaren hier uitgeroeid. Ascension is een mooi tropisch eiland met mooie stranden maar er is geen toerisme. De autoriteiten geven ook geen toestemming meer om te zwemmen in zee naar aanleiding van 2 incidenten met met name Tijgerhaaien aan de kust. In de enige plaats op Ascension, Georgtown, wat gedronken, rondgelopen en de meesten van ons kochten een t-shirtje in de enige giftshop van de plaats. In de avond gingen we in de zodiacs terug naar het eiland voor een excursie naar een strand waar Green Turtles hun eieren komen leggen. Omdat de wind was toegenomen werd het toch nog enigszins tricky. De excursie was enigszins een teleurstelling. Het was waarschijnlijk ook wel moeilijk om zoiets te organiseren voor 80 mensen. We werden in 5 groepen verdeeld en hoewel iedereen de schildpadden zag heeft slechts 1 groep daadwerkelijk het leggen van eieren kunnen zien.

24 april.Voor zonsopgang stonden we weer op het strand en dit keer zagen we prachtig hoe zeker 5 verschillende schildpadden na het leggen van hun eieren hun weg terugzochten naar zee. Prachtig gezien en gefotografeerd. Enkele mensen werden zelfs tijdens het fotograferen ineens verrast door een enorme golf waardoor ze behoorlijk nat werden en dat was dus aanleiding tot de nodige hilariteit. Ik ben nog met een klein groepje teruggegaan naar de Sooty Tern kolonie om te fotograferen en rond het middaguur vertrokken we van Ascension naar het laatste reisdoel: Praia op de Kaap Verdische eilanden. De kapitein bezorgde ond nog een mooi afscheid van Ascension door de boot nogmaals een uur lang stil te leggen voor Boatswain eiland zodat we opnieuw konden genieten van de enorme vogelrijkdom van dit eiland. De cameras maakten overuren en ratelden continu. Nu nog 5 volle dagen op de oneindige blauwe oceaan voordat we de uiteindelijke bestemming van mijn reis bereikt hebben.

Jos Aarts

Henk, wat een reis is dit zeg. Wat een geweldige waarnemingen heb jij gedaan. Op een walvishaai gestaan bijv. Nog veel moois voor de komende dagen gewenst.

Letta

Wat een mooie ervaringen Henk.
Lijkt me leuk om je verhalen te horen en foto's te zien.