atlantic-odyssey.reismee.nl

Dolfijnenshow

25,26,27 en 28 april. Tijdens deze dagen stomen we hard door naar het noorden. Op 26 april passeren we de evenaar en dat werd gevierd met een optreden van Neptunus en een feestje op het achterdek. Heel apart om op volle zee, duizenden kilometers van enig land een feestje te hebben waarbij op een bepaald moment ACDC over zee schalt. We zien niet erg veel vogelsoorten maar sprokkelen toch wel het een en ander bij elkaar. Bulwer's Stormvogel, Kuhl's Pijlstormvogel, Sooty Shearwater, redelijke aantallen Vale Stormvogeltjes, Red-footed Booby, Red-billed Tropicbird, White-tailed Tropicbird, Kleinste Jagers die regelmatig de doortrekkende Noordse Sterns lastigvallen en een schiterende adulte Middelste Jager. De eerste dagen ook nog Sooty Terns, Fairy Terns, Black Noddy en Brown Noddy. Er werden weer vele mooie waarnemingen gedaan van zeezoogdieren zoals Blauwe Vinvis, Potvis, Bultrug, False Killer Whales, Orkas, Pilot Whales en ook verschillende dolfijnsoorten. Over een van die waarnemingen wil ik iets meer vertellen. In de middag van 27 april werd een groep Spinner Dolfijnen ontdekt en de Plancius naderde die groep heel rustig. De Plancius heeft de beschikking over hele stille motoren en kan daardoor vaak dichtbij komen en toen gebeurde er iets heel speciaals. Van heinde en ver kwamen Spinner Dolfijnen aanzwemmen en begonnen rond de boot een ware Show. Ze danken hun naam aan het feit dat ze hoog bover de oppervlakte uitspringen en daarbij rondom hun lengteas draaien (schroeven). Het record staat blijkbaar op 7 keer en ik zelf heb dieren 4 keer rond hun lengteas zien draaien. Ze komen gracieus omhoog, draaien en komen dan minder gracieus met een enorme klap neer op het water. Het aantal getelde dieren varieerde tussen de 450 en 600 dolfijnen!! En je ziet ze dan springen op 10 meter en op 50 meter van de boot. Het was een ongelooflijk spektakel. Geen dolfijnenshow zoals in een dolfinarium waar enkele beesten getraind worden om over een koord te springen maar van 10-tallen dolfijnen die geheel vrij(willig) in het midden van de oceaan een prachtige show uitvoerden. Iedereen, inclusief de volledige bemanning en kapitein stond aan het dek om dit schouwspel te zien. Meer dan 100 mensen stonden stil te kijken met uitzondering van de oo's en aa's als een van de dolfijnen weer een indrukwekkende sprong uitvoerde. De geheugenkaarten liepen razendsnel vol en je hoorde wel een constant geratel van de sluiters van vele camera's. Achteraf bleken we bijna een vol uur bij de groep doorgebracht te hebben. Het grappige was dat op een bepaald moment er niet meer werd gefotografeerd maar dat iedereen gewoon aan het kijken en genieten was. Ik stond op de boeg en vlak onder mij waren 10 tot 15 dieren vol aan het racen met de boot. Mooi was ook als ze synchroom zwommen met een aantal dieren, vooral de jonge dieren die praktisch vastgeplakt aan hun moeder de bewegingen uitvoerden. Marijke de Boer, een ervaren expert en onderzoekster van zeezoogdieren stond naast me en vertelde me dat ze dit nog nooit had gezien en zeker niet op deze schaal. Na een uur zwom de groep langzaam van onze boot weg en werd er nog lang nagepraat over waar we nu eigenlijk getuige van waren geweest. Weer een bijzonder moment tijdens deze bijzondere reis. Nu nog 2 dagen naar Praia, Cabo Verde.

Jan Vermeulen

Die Spinnerdolfinen lijkt me een fantastisch schouwspel. Groeten Jan
Ik ben een paar dagen in Ierland geweest, maar uiteraard geen nieuwe soorten, maar nogal wat zeevogels.

Anita

Hoi, ik ben ontzettend benieuwd naar je foto’s.

Wiel

Moet een geweldig spektakel zijn geweest!

Hans Westerlaken

Wat betreft zeevogels en zeezoogdieren wel stukken spectaculairder dan de South-West Pacific Odyssey. Hopelijk doen ze deze reis toch weer als ik met pensioen ben !

Sylvia

Wat een bijzondere ervaringen weer Henk.Ben benieuwd naar je foto’s.