atlantic-odyssey.reismee.nl

Cabo Verde - einde van de reis

29 april. Vandaag varen we het laatste stuk naar Cabo Verde. Ik sta de hele dag op het dek om tot het laatst nog nieuwe soorten waar te nemen. Naast enkele Bulwer's Stormvogels, Kuhl's Pijlstormvogels, Kleinste Jagers en een eenzame Roodsnavelkeerkringvogel, de eerste Cape Verde Shearwater en een Cape Verde Storm-Petrel. Op het eind van de middag nog een Boyd's Shearwater wat het totaal op 3 nieuwe soorten brengt vandaag voor mij. Naast enkele dolfijnsoorten zoals Bottle-nosed Dolphins een grote groep Pilot Whales die zich opnieuw van zeer nabij lieten bekijken. Na het laatste diner aan boord kwamen we met de gehele groep bij elkaar in de lounge. Daar werd door een van de mensen van het expeditie team een gave weergave van onze trip in beeld en geluid gegeven. Enkele mensen werden zelfs enigszins emotioneel. Iedereen was het erover eens dat het een heel speciale trip was geworden, mede omdat zoveel fanatieke vogelaars, zeezoogdieren jagers en fotografen in deze groep vertegenwoordigd waren in de veronderstelling dat dit de laatste Atlantic Odyssey zou zijn. Je groeit tijdens deze 34 dagen op zee ook naar elkaar toe en ik heb vele interessante gesprekken gehad met veteranen die vaak al 10-tallen jaren over de wereld zwerven op zoek naar zeldzame vogels en zoogdieren. Ook het expeditie team zelf werd meegesleept door het enthousiasme van onze groep en mede daardoor werd er ook een record aantal van ver over de 30 soorten aan zeezoogdieren waargenomen.

30 april.We varen in de vroege ochtend de haven van Praia op het eiland Santiago binnen. Ben net te laat op het dek om enkele White-faced Storm-Petrels te zien die kort op redelijk grote afstand te zien waren. Dan is het tijd om afscheid te nemen. Een aantal mensen blijven nog 12 dagen aan boord voor de resterende trip van de Plancius naar Vlissingen. Een grote groep vliegt vannacht terug en maken vandaag nog een algemene trip of een vogeltrip op Santiago en een kleinere groep (waaronder ik) vogelen nog 2 dagen op Santiago en vliegen dan terug. Het schip wordt gedurende de dag weer helemaal in orde gemaakt voor de nieuwe groep vogelaars die om 4 uur 's middags aan boord komen voor de laatste 12 dagen op zee van Praia naar Vlissingen. Dit is de zogenaamde West African Pelagic. Zij gaan op zoek naar de zeevogels en zoogdieren voor de kust van Mauretanie, rond Cabo Verde, Canarische eilanden, Madeira en verder richting Nederland. Laurens Steijn van Birding Breaks heeft voor deze dagen een lokale vogelgids en een minibus geregeld en met een groep van 7 vogelen we van 11.00 tot 18.00 uur op Santiago. We vinden alle endemische specialiteiten van Santiago, te weten: Bourne's Heron, Cape Verde Buzzard, Alexander's Kestrel, Cape Verde Swift, Cape Verde Warbler, Iago Sparrow en op een klif midden op de dag een Cape Verde Barn Owl. Deze laatste soort had ik in 2007 gemist en was dus een mooie inhaler. Long-tailed Cormorant, een dwaalgast uit Afrika op Cabo Verde, zagen we zeer goed en verder de mooie Grey-headed Kingfisher (zeer tam) en veel Spectacled Warblers. We hadden een verrassend goede lunch in een lokaal eettentje langs de weg. We verbleven in hotel Roterdao (Rotterdam), waarvan de eigenaar goed Nederlands sprak. Er is een vrij grote Kaapverdiaanse gemeenschap in Rotterdam. Met enkele biertjes en een lekkere maaltijd met verse tonijn sloten we deze dag af.

1 mei.Vandaag bezochten we enkele woestijnachtige gebiedjes op Santiago. De doelsoorten, Cream-coloured Courser, Bar-tailed Desert Lark, Hoopoe Lark en Black-crowned Finch-Lark werden allen gevonden. Van de Courser zagen we er slechts een. Net buiten Praia bezochten we een steile rotswand waar we een aantal broedende Red billed Tropicbirds van dichtbij fotografeerden. En toen was het echt voorbij. We vlogen die nacht via Lissabon terug naar Schiphol.

Het was een trip die iK voor geen goud had willen Missen. Zal er nog vaaK aan terugdenKen.

Stijn

Wat een mooie reis en complimenten voor de verslaglegging!

Letta

Wat een mooie en onvergetelijke reis heb je gemaakt Henk.
Welkom thuis in Nederland.
Het was mooi om je verslagen van de reis te lezen.

Harrie de Valk

Ik vond het geweldig dat ik je verslaggeving heb kunnen lezen. Het moet een prachtige belevenis geweest zijn. Ik hoop dat we er ook in de VOS-periodiek nog over te horen en te zien krijgen.

Jansje Berkhouwer

Geweldig genoten van je verhalen!

Sylvia

Welkom thuis! Heb erg genoten van je avonturen ?

Jan Vermeulen

Ik heb alle verhalen gelezen. Het was een indrukwekkend relaas. Vele mooie soorten.

Jos Aarts

Wat een geweldige reis Henk. Heb al je verslagen gelezen. Om jaloers van te worden.
Ik spreek je binnenkort wel een keer.

Joost

Hoi Henk,

Ik wilde je een mailtje terugsturen met mijn reactie, maar dat ging niet. Wat is jouw mailadres? Dan doe ik dat alsnog daar naar toe.

Joost